Over het beeldverhaal: ik had in eerste instantie het plot niet al te ingewikkeld gemaakt, omdat ik verwacht had dat ik dan veel te veel beelden nodig zou hebben. Nu moet het beeldverhaal uit minimaal tien beelden bestaan en is er niet echt een maximum vastgesteld, maar toch wil ik zo net boven de tien zitten, niet meer. Ik moet leren iets duidelijk te verbeelden zonder overbodig veel ruimte in te nemen, vind ik zelf. Ook wil ik niet/geen tekst gebruiken; ik ga (waarschijnlijk) leestekens gebruiken, in tekstballonnen, alleen om het verschil in spraakzaamheid tussen de twee personages (Imelda en Ferdinand Marcos) aan te duiden. Inhoudelijke strekking moet ongeveer uit de plaatjes af te leiden zijn. Toch moet ik nu wat meer beelden gebruiken, het storyboard aanvullen, omdat ik anders niet genoeg heb. Een paar vellen (zoals beloofd) die ik reeds vol getekend/geschetst heb met ideetjes voor de uitwerking van mijn beeldverhaal. Let op: dit is lang niet alles! Ik heb nog een heleboel a4'tjes met schetsjes in een map zitten die ik nog niet gefotografeerd heb. We tekenen/schilderen wat af op de academie, zeg.
Mijn (tweede versie) "Story Map" |
Wat we moeten maken: "verhaal van de gekozen machtige vrouw ... historisch/biografisch, en hoe ze haar macht heeft misbruikt. Je kunt er voor kiezen een specifieke periode uit haar leven uit te beelden maar het moet wel een afgerond geheel zijn, dwz. met een 'kop en een staart'. Het beeldverhaal bestaat uit minimaal 10 beelden in combinatie met tekst voor een spread in de NRC Nect." Wat je uitbeeldt hoeft niet per se precies zo te zijn gebeurd; wat belangrijk is, is dat je in het beeldverhaal een stelling plaatst - jouw visie of interpretatie van die vrouw. Nu heb ik Imelda Marcos gekozen, en ik verbeeld haar als de dominante vrouw van Ferdinand. In mijn wereldje maak ik haar tot de eigenlijk machthebber; niet Ferdinand deelde de lakens uit, had de Filipijnse touwtjes in handen (wat bestaan er trouwens belachelijk veel stomme uitdrukkingen om "het hebben van macht" mee te verwoorden), maar zij. De situatie is als volgt: in 1965 wordt Ferdinand verkozen tot de tiende president van de Filipijnen. In mijn beelden zie je hoe zij een speldje met de Filipijnse vlag eerst bij haarzelf opsteekt, en zichzelf bekijkt, om het daarna bij Ferdinand op te spelden. Zij geeft hem instructies en schreeuwt tegen hem en hij geeft geen weerwoorden, of er is slechts een tekstballonnetje te zien met wat puntjes. Hij lacht steeds een beetje dommig. Zij trekt hem een stropdas aan, veel te strak, waardoor hij bijna stikt, maar hij verweert zich niet. Dan duwt zij hem richting het podium waar het volk hem toe zal juichen. In het laatste beeld staat hij voor het volk, en zij kijkt van achter de coulissen toe, met een voldane, duivelse glimlach; een blik die niet veel goeds voorspelt.
Ik zal werken in beelden, niet in kaders. Ik houd niet zo van kaders. Het verhaal wil ik in aparte stukken uitwerken met Oost-Indische inkt op groot formaat (of in ieder geval groter dan het uiteindelijk moet zijn want ik wil het verkleinen zodat er veel detail in komt te zitten) en dan digitaal kleuren toevoegen en schaduw creëren in Photoshop. Het wordt vrij sterk zwart-wit-rood maar dus wel nog met een paar tinten schaduw er doorheen. Ik had een paar kleine testjes gedaan en zo wil ik het ongeveer (alleen dan secuurder, dit was snel hatseflatsgedoe) uitwerken:
19 september, schets |
19 september, schildering |
26 september, schildering a |
26 september, schildering b |
Als onderdeel van/voorbereiding op het portret wordt van ons verwacht dat we een hout- of linoleumsnede maken. Dat was al weer lang geleden, maar erg leuk om te doen! Lekker hardhandig bezig zijn met het maken van een beeld. Gelukkig geen snijwonden maar helaas wel een blaar opgelopen met al dat gutswerk. Zie hier het resultaat van een eerste proefdruk, maar ik ga nog een beetje experimenteren met andere soorten papier, dat ook nog een beetje voor- of nabewerkt/gekleurd is. Ik heb één klein foutje gemaakt bij het gutsen (wat nog best meevalt voor mijn lompe doen), kun je het vinden?
Terwijl ik aan mijn linoleumsnede bezig was bedacht ik me dat ik de oude Imelda (ze leeft nu nog) wil gaan uitwerken in mijn portret. Ze was vroeger een schoonheidsideaal, maar nu ze al ruim over de tachtig is verwelkt de pracht natuurlijk. Ze is berucht vanwege haar extravagante en luxe leventje dat ze leidde als presidentsvrouw, en nu wil ik haar afbeelden als een oude, verrimpelde dame met kwabarmen wiens schoonheid wegvliegt als een vlinder, terwijl ze zich krampachtig aan al haar luxeproducten vastklampt. Over die vlinder: ze wordt/werd ook wel "the steel butterfly" genoemd; metaal vanwege haar karakter en politieke bezigheden, een vlinder vanwege haar schoonheid. Die schoonheid vliegt weg, nu de jaren haar hebben ingehaald. Ik heb pas een paar dingetjes geschetst maar ik hoop dat het idee duidelijk is. Haar houding wil ik laten verwijzen naar de Sixtijnse Kapel, de plafondschildering van Michelangelo.
Een laatste dingetje: gisteren heb ik (voor het eerst van mijn leven) het Stedelijk Museum in Amsterdam bezocht. Veel dingen die ik niet echt interessant vind (groot abstract werk en industriële vormgeving) maar ook een paar mooie werken. Gekeken naar verschillende manieren waarop portretten gemaakt zijn - en je mag foto's maken! Wel voor eigen gebruik dus die zal ik niet hier op mijn blog plaatsen.
Dat was het wel weer voor deze week denk ik zo. Aankomende week is "Avans 200-week", omdat onze hogeschool 200 jaar bestaat. De reguliere lessen vervallen dan en we kunnen lezingen e.d. volgen, maar ik ga gewoon de hele week op de academie aan mijn zaakjes werken anders kom ik echt niet vooruit. Ik ga eens concrete dingen uitwerken voor mijn digitale uitgave, aan mijn storyboard werken, kleur- en materiaalexperimentjes voor mijn portret doen, onderzoek doen en nog vele andere dingen waar ik aan hoop toe te komen. Na die week hebben we nog één lesweek, dan een week vakantie (lees: zelfstandig heel veel werk verrichten) en dan is alweer deze eerste periode voorbij! Ik denk dat ik de volgende update zal plaatsen aan het eind van deze periode, want nu is het gewoon zaak dat ik dingen ga doen en uitwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten